21 apr. 2012

Oväntade Wow-upplevelser i Spel - Del 1

   Jag började spela lite Zelda: A Link to the Past nyligen, mest för att ta några screenshots på världen och studera den grafiska stilen. Istället för att gå raka vägen ner till fängelsehålan och rädda Zelda i början, fick jag för mig att promenera runt i slottet. Det är ärligt talat ganska meningslöst då det egentligen inte finns någonting annat att göra där. Men rätt var det var stötte jag på en vakt med sköld, alltså den sorten som bara förklarar kontrollerna medan de agerar osynliga väggar under spelets inledning. Jag sprang fram för att se vilka värdelösa tips han kunde komma med.


"Sedan Agahnim tog över har alla börjat bete sig konstigt.
Jag antar att det bara är en tidsfråga innan även jag börjar förändras."

   Jag blev helt paff. Kanske var det bara min övertrötta hjärna som fick för sig att överanalysera situationen, men jag blev riktigt tagen av det han sa. Här står en ensam slottsvakt ute på sin post i ovädret och bekymrar sig över hur merparten av hans arbetskamrater i gardet har förändrats. Samtidigt känner han på sig att även han kommer gå samma öde till mötes inom en snar framtid. Skuggornas krafter kryper allt närmare, men vakten kan inte göra annat än sin plikt och vaktar vid sin post ända in i det sista.

   Efter att jag räddat Zelda och fört henne i säkerhet återvänder jag till slottet. Vakten är nu borta. En del av mig hoppas att han lyckades fly från slottet innan trollkarlen fick honom i sina klor, men innerst inne vet jag att han, precis som han själv anade, har blivit en av de många soldater som viljelöst lyder Agahnims order.


Jag tycker att det här är så jävla snyggt berättande. Nintendo har placerat ut en NPC vars egentliga syfte är att blockera en väg ut ur slottet, men lyckas med två enkla textbubblor få mig som spelare att själv sy ihop en personlighet och en historia åt honom.

3 kommentarer:

  1. Wow. Det är ju nästan så att man bryr sig mer om vad som hände med den stackars vakten än vad som händer med Zelda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis. I synnerhet då Zeldas öde faktiskt förklaras och knyts ihop i spelet. Den här vakten däremot är borta för aldrig dyka upp igen.

      Radera
  2. Jävlar i det - alltså, jag gillar sånt här. Jag gillar när man i ett spel med en massa ovidkommande NPCs och stora, världsförändrande händelser låter världen vara levande. Det krävs ju liksom så lite. Jag brydde mig oändligt mycket mer om dom stora undergångsscenerna i t.ex: FF9 eftersom jag fått springa runt i Alexandria och Lindblum och snacka med folk och hoppa hopprep och bli kompis med Burmeciska soldater och fan och hans moster.

    (Om du undrar varför jag kommenterar på det här inlägget så långt efter du gjorde det så beror det på att Blogger ibland behändigt glömmer bort att jag följer dig, och plockar bort dig från min blogroll)

    SvaraRadera